Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 43

První víkend v Ghaně. Po tvrdé práci si zasloužíme trochu odpočinku. Náš plán je nedělat nic. Ale podaří se to?

43.

Nastal víkend. Před námi dva volné dny. Sešli jsme se u snídaně (mimochodem za celý týden nebyl personál schopen pochopit, co po nich chci, a stále mi nosil dvě omelety namísto párků navíc) a rozhodli se nic zvláštního nepodnikat. Naším plánem bylo relaxovat u bazénu a zanalyzovat dosud nabyté zkušenosti. Ale jak jsem již zmínil, v Africe se prostě nesmí plánovat...

Zpočátku nám náš plán vycházel, ale netrvalo to dlouho. Pár minut po zaujetí horizontální polohy přišla bouřka. I když bylo období dešťů, celkem nás to zaskočilo, protože za celý týden zapršelo jen párkrát a člověk tuto informaci prostě vypustil z hlavy. Navíc bylo tropicky nádherně – vymetená obloha a zářící slunce.

Vše začalo prudkým větrem, který s sebou přinesl plastové sáčky, zbytky neshořelých pneumatik a všemožného odpadu. A také polámal menší větve stromů v hotelové zahradě a utrhl uschlé a usychající palmové listy. Nedlouho poté se spustil prudký liják, který byl tak intenzivní, že přes něj nebylo téměř vidět. Vše se seběhlo tak rychle, že jsme se tak tak stačili ukrýt pod střechou altánku, odkud jsme tento apokalyptický výjev pozorovali. A jak vše rychle začalo, tak zase rychle skončilo. Ani ne po deseti minutách bylo po všem. Jakmile přestalo pršet, opět se rozjasnilo a začalo pálit slunce. Během několika málo chvil se veškerá voda vypařila a všechno vypadalo jako předtím. Všechno kromě bazénu. Průzračná modrá voda se změnila v šedou, ve které plavalo vše výše uvedené, co přinesl vítr. Ale neviděli jsme to jako problém, protože zde byl Tony - vysoký vyhublý chlapec, který měl na starosti bazén. Každé ráno ho pečlivě čistil pomoci jakýchsi tablet a síťkou z něj vybíral větvičky, lístečky, drobné květy a utopený hmyz. Ovšem bylo pravdou, že tuto činnost prováděl každé ráno mezi osmou a devátou, pak už ho člověk neviděl. Až v devět večer, kdy odcházel domů. A dnes měl taky zřejmě odpracováno, protože si utřel jedno lehátko, ulehl na něj a chystal se spát. Zašel jsem za ním a požádal ho, zda-li by nám bazén nevyčistil, že se v tom parnu potřebujeme zchladit. „Až zítra, dnes jsem zaneprázdněný,“ odpověděl mi lakonicky, ulehl a zavřel oči. Proto jsem ho požádal ještě jednou. Otevřel pouze jedno oko, zopakoval svou předchozí odpověď, otočil se ke mně zády a začal ostentativně chrápat. Nechtěl jsem to nechat jenom tak. Představa, že tento krásný den strávím pod horkým sluncem bez možnosti osvěžení nebo v altánku nebo na pokoji, se mi vůbec nezamlouvala. Proto jsem zašel za recepční a požádal ji, ať s tím něco udělá. Když jsem jí přednesl svůj požadavek, řekla mi jen: „Tony to udělá zítra. Dnes je zaneprázdněný.“ Její odpověď mě neuspokojila, proto jsem ji požádal o kontakt na majitele. Ukázala mi prstem do rohu místnosti, kde seděla asi dvacetiletá holka s tabletem v ruce a sluchátky na uších a čile s někým přes obrazovku konverzovala. Tuto dívčinu jsem zde potkával každý den, ale nevěnoval jsem jí pozornost. Myslel jsem si, že se jedná o hotelového hosta, který zde sedí z důvodu silnějšího wifi signálu. Přistoupil jsem k ní, pokynul hlavou na pozdrav a ukázal jí, ať si sundá sluchátka. Jen na mě krátce, nechápavě pohlédla a oči se jí bleskurychle svezly zpět na obrazovku. Tak jsem na ni začal divoce mávat rukama. Mával jsem tak dlouho, dokud si sluchátka nesundala a nezačala mi věnovat pozornost.

„Ahoj, jsem zde ubytovaný a rád bych používal místní bazén. Tony ho odmítá uklidit.“

„Tony je dnes zaneprázdněný. Uklidí ho zítra.“

„Zaneprázdněný? Vždyť leží na lehátku a spí. Platíme 100 dolarů za noc a váš hotel jsme si vybrali proto, že má bazén. Takže bychom ocenili, kdyby byl bazén ještě dnes čistý a my se v něm mohli zchladit.“

„Tony má dnes moc práce. Udělá to zítra,“ trvala si na svém.

„Tak v tomto případě požadujeme slevu. Neposkytujete služby, které inzerujete na svém webu. Jedná se o klamání zákazníka.“

„Slevu vám dát nemůžu. Už jste slevu dostali a další nepřipadá v úvahu. Bohužel. Tony dá bazén zítra do pořádku.“

„Ale já ho chci čistý už dnes. Když začne teď, za půl hodiny je hotovo.“

„Dnes je zaneprázdněný. Vyčistí ho zítra.“

„To máme v tom vedru jen tak sedět venku bez možnosti ochlazení?“

„Tak jeďte na pláž. Už jste byli na pláži? Nedaleko odsud je vyhlášená pláž Labadi. Tam si zajeďte. Nebudete litovat.“

 

Rezignoval jsem. Bylo jasné, že dnes se vyčištění bazénu nedočkáme. Vrátil jsem se ke svým dvěma parťákům, abych jim přetlumočil návrh paní majitelky. Oba ho kupodivu přijali bez protestů. Za půl hodiny už jsme seděli v taxíku a upalovali na pláž.

Autor: Martin Orálek | čtvrtek 10.8.2017 8:22 | karma článku: 27,91 | přečteno: 1419x
  • Další články autora

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 50

Leontýn se vrací z nočního klubu v povznesené náladě. Nezadržitelně míří k bazénu, kde mu v jeho stavu hrozí nebezpečí utonutím. Bez nás nepřežije. Pomůžeme mu?

20.3.2018 v 7:22 | Karma: 26,58 | Přečteno: 2206x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 49

Podařilo se nám zažehnat první vážnější spor. Nyní bylo na čase to oslavit. Za naši skupinu byl k oslavám vybrán Leontýn.

17.1.2018 v 9:27 | Karma: 24,95 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 48

Jedeme zpět do hotelu, kde nás čeká setkání s Aaronem a jeho partou. Budeme řešit neshody, které se mezi námi vyskytly.

15.11.2017 v 6:22 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 47

Odchod z pláže - celkem banální záležitost. Nikoli však v Ghaně, kde se na nás přisáli dva "příživníci".

24.10.2017 v 7:22 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 46

Po filozoficko-ekologickém zamyšlení se přesunuji k méně vznešenému tématu - jídlu. Jídlo bylo pro nás v Africe neustále problém. A ani zde tomu nebylo jinak...

19.10.2017 v 10:42 | Karma: 26,64 | Přečteno: 1759x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 45

Objednali jsme si jídlo. Čekání jsme hodlali vyplnit plaváním v oceánu. Ale jako vždy se náš plán zbortil jako domeček z karet...

2.10.2017 v 8:22 | Karma: 26,54 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 44

Dorazili jsme na pláž. Cesta proběhla kupodivu hladce. Doufejme, že celý den bude bezproblémový. Uvidíme...

14.9.2017 v 12:49 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 42

Nacházíme se u ghanského právníka a naším úkolem je změnit procentuální složení podílů jednotlivých vlastníků.

25.7.2017 v 15:19 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 41

Po ostřejší výměně názorů s našimi ghanskými partnery se věci daly mírně do pohybu. Vyrážíme na schůzku s právníkem, který by se tentokrát měl objevit. Uvidíme...

10.7.2017 v 8:22 | Karma: 27,47 | Přečteno: 1274x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 40

Po včerejší drsnější debatě se chystáme na třetí pokus setkat s právníkem. Ale to by nebyla Afrika, aby nám něco nezkřížilo naše plány...

26.5.2017 v 7:22 | Karma: 30,91 | Přečteno: 1458x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 39

Před námi je druhý pokus o schůzku s právníkem, který je prý klíčový pro náš byznys. Uvidíme, jestli se nám s ním dnes podaří setkat...

19.5.2017 v 8:40 | Karma: 28,06 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 38

Čeká nás návštěva u právníka. Podle místních musí mít každá firma v Ghaně právníka, který ji chrání. Jinak se prý může dostat do problémů.

12.5.2017 v 10:22 | Karma: 29,26 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 37

Čekáme (jako už vlastně pořád zde v Africe) na příjezd Dereka, který je klíčovým mužem pro náš byznys. Uvidíme, co tato schůzka přinese.

26.4.2017 v 16:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 1303x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 36

Po delší odmlce způsobené extrémním pracovním vytížením se opět vracím ke psaní svého cestopisu. Takže zpět do "ghanské reality"...

19.4.2017 v 22:41 | Karma: 28,18 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 35

V této kapitole popisuji cestu do Aaronovy kanceláře, během níž poznáme kousek Accry z automobilu...

2.1.2017 v 11:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 1524x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 34

Konečně jsme se dobře najedli a hodlali se vrátit do hotelu. Ale v Africe není radno nic plánovat. Situace se zde mění každou chvilku a pobyt je plný překvapení...

13.12.2016 v 9:13 | Karma: 27,27 | Přečteno: 1355x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 33

Čeká nás druhý pracovní den. Uvidíme, zda-li bude úspěšnější než ten předešlý. Opět čekáme na Victora. Dočkáme se?

7.12.2016 v 10:19 | Karma: 26,81 | Přečteno: 1427x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 32

Provedli jsme analýzu možných příčin neúspěchu a rozešli se do svých pokojů. Když jsme se večer opět sešli na večeři, čekalo nás překvapení...

1.12.2016 v 13:27 | Karma: 26,52 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 31

První "pracovní" den neúspěšně za námi. Po celodenním čekání jsme se našich obchodních partnerů nedočkali. Pokusili jsme se analyzovat důvody, proč k tomu došlo.

28.11.2016 v 11:54 | Karma: 26,16 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 30

Čeká nás první "pracovní den". Nasnídali jsme se a čekáme na příjezd Victora. Uvidíme, jestli přijede, jak slíbil...

22.11.2016 v 22:36 | Karma: 26,50 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1447x
Překladatel a tlumočník a učitel anglického jazyka. S přestávkami jsem strávil skoro rok v Ghaně a chtěl bych se podělit o své zážitky.

Seznam rubrik