Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 33

Čeká nás druhý pracovní den. Uvidíme, zda-li bude úspěšnější než ten předešlý. Opět čekáme na Victora. Dočkáme se?

33.

Vrátili jsme se na svou základnu pod přístřeškem, abychom zde povečeřeli. Když jsme dojedli, zaplatili jsme osm večeří (3 naše, 1 řidičovu a 4 Victorovy), což už nás ani nijak nepřekvapilo, a šli spát.

Druhý den ráno jsme po snídani opět usedli do přístřešku a čekali na našeho kamaráda a partnera v jedné osobě. Po pár telefonátech nám bylo jasné, že ani tentokrát nedorazí. Slyšel jsem pořád dokola ty stejné výmluvy. Proto jsem kolem poledne jsem navrhnul, abychom se jeli někam najíst. Když jsme si spočítali čekací dobu v hotelové restauraci a porovnali ji s dobou strávenou na cestě do nějaké „normální“ restaurace a čekací dobou tamtéž, pořád nám z časového hlediska vycházelo lépe vydat se najíst mimo hotel. Zašli jsme za recepční, aby nám poradila, kde se dá dobře najíst, a aby nám na ulici odchytila taxi a domluvila cenu. Doporučila nám mexickou restauraci El Paso ve čtvrti Osu, blízko Shopritu, kde jsem byl v neděli na nákupech. Potom s námi vyšla velice ochotně před hotel a zařídila vše potřebné.

Vyrazili jsme pro mně již známou cestou podél pobřeží. Oproti neděli však byl provoz mnohem hustší. A také bylo v ulicích mnohem více lidí. Město připomínalo jedno velké mraveniště – každý někam šel, nějakým směrem, za nějakým cílem. Spousta lidí si nesla něco pod paží – kus plechu, pneumatiku, dřevěnou desku, náhradní díl do auta, rám obrazu, prostě všechno možné i nemožné. Někteří tlačili podomácky vyrobené vozíky, na nichž vezli větší náklad - kokosy, pytle s cementem, železné trubky, zkrátka vše, co si člověk dovede (i nedovede) představit. Další skupina jen posedávala nebo polehávala všude, kde se dalo. Většinu cesty jsme jeli krokem. A když už jsme se přeci jen rozjeli trochu rychleji, zabrzdil nás semafor. Na každé křižovatce se k nám seběhl dav prodejců všeho možného a snažil se nám vnutit své zboží. Viděli bílé tváře a zavětřili možnost výdělku. Ale stěrače, koberečky do auta, anténu na televizi a iPhone 8 s androidem jsem opravdu nepotřeboval. Bohužel nešlo zavřít okno, takže jsem byl nucen poslouchat stále stejné argumenty, proč koupit právě jejich zboží, a řeči o super ceně a špičkové kvalitě. A i když jsem je odmítl a zadíval se do neurčita, neodešli, ale zůstali stát u auta a mlčky na mě civěli držíce před sebou nabízené produkty. Bylo to otravné a vyčerpávající. Ale přišel jsem na to, jak tuto situaci vyřešit. Když za námi přišli na další křižovatce, řekl jsem, že nemám peníze a nemůžu nic koupit, ale že kolega sedící na předním sedadle je náš šéf, který je hodně bohatý a určitě něco koupí. Od té doby se začali všichni shromažďovat u předních dveří a snažili se přesvědčit Leontýna, aby si od nich něco koupil. Ale on na ně jen hleděl a přihlouple se usmíval. Na dalších křižovatkách jsem se už ani nenamáhal mluvit. Jen jsem vždy ukázal prstem na Leontýna. To stačilo.

Ulice Accry - běžný pracovní den

Za hodinu a půl popojíždění jsme dorazili na místo. Restaurace vypadala čistě a útulně. Přes velké sklo bylo vidět do kuchyně, kde vařil kuchař, který vypadal „mexicky“, což nás naplnilo nadějí, že se konečně dobře a dosyta najíme. A nezklamali jsme se. Hovězí fajitas bylo vynikající a bylo ho dost. I cena byla přijatelná, kolem 250 Kč. Na místní poměry se jednalo o levnější jídlo. Naivně jsem si myslel, že v Africe bude všechno levnější. Opak byl pravdou. V Ghaně není téměř žádný turismus, tudíž je zde malá konkurence a obchodníky nic nenutí ceny snižovat. Jezdí se sem většinou za byznysem a místní razí pravidlo: „Chceš vydělat peníze, musíš zaplatit peníze.“ Proto začíná ubytování ve slušném hotelu na 100$ za noc a jídlo v restauraci „evropského typu“ na zhruba 10$. Také zboží v obchodech je o něco dražší. Důvod je prostý. Skoro všechno se sem dováží. Míra industrializace se blíží nule. Restaurace a nákupní centra jsou určena převážně cizincům. Drtivá většina místních si je nemůže dovolit. Je proto odkázána na nákup v malých krámcích, na tržištích a u pouličních prodejců. Restauraci jim nahrazují ženy s grilem stojící u cest. Nabídka je zde pestrá. Skládá se z grilovaných banánů (ale jiných, než známe my - v angličtině je pro ně výraz plantain), vajíček, rýže, nudlí, masové směsi, místního pečiva a zeleniny. To vše se servíruje na banánový list. Neměl jsem odvahu si u nich něco dát. Leontýn mi řekl, že pokud si zde Neafričan něco dá, skončí v nemocnici s infekcí žaludku. Nevím proč, ale byla to jedna z mála věcí, které jsem mu věřil.

 

Autor: Martin Orálek | středa 7.12.2016 10:19 | karma článku: 26,81 | přečteno: 1427x
  • Další články autora

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 50

Leontýn se vrací z nočního klubu v povznesené náladě. Nezadržitelně míří k bazénu, kde mu v jeho stavu hrozí nebezpečí utonutím. Bez nás nepřežije. Pomůžeme mu?

20.3.2018 v 7:22 | Karma: 26,58 | Přečteno: 2206x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 49

Podařilo se nám zažehnat první vážnější spor. Nyní bylo na čase to oslavit. Za naši skupinu byl k oslavám vybrán Leontýn.

17.1.2018 v 9:27 | Karma: 24,95 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 48

Jedeme zpět do hotelu, kde nás čeká setkání s Aaronem a jeho partou. Budeme řešit neshody, které se mezi námi vyskytly.

15.11.2017 v 6:22 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 47

Odchod z pláže - celkem banální záležitost. Nikoli však v Ghaně, kde se na nás přisáli dva "příživníci".

24.10.2017 v 7:22 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 46

Po filozoficko-ekologickém zamyšlení se přesunuji k méně vznešenému tématu - jídlu. Jídlo bylo pro nás v Africe neustále problém. A ani zde tomu nebylo jinak...

19.10.2017 v 10:42 | Karma: 26,64 | Přečteno: 1759x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 45

Objednali jsme si jídlo. Čekání jsme hodlali vyplnit plaváním v oceánu. Ale jako vždy se náš plán zbortil jako domeček z karet...

2.10.2017 v 8:22 | Karma: 26,54 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 44

Dorazili jsme na pláž. Cesta proběhla kupodivu hladce. Doufejme, že celý den bude bezproblémový. Uvidíme...

14.9.2017 v 12:49 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 43

První víkend v Ghaně. Po tvrdé práci si zasloužíme trochu odpočinku. Náš plán je nedělat nic. Ale podaří se to?

10.8.2017 v 8:22 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1419x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 42

Nacházíme se u ghanského právníka a naším úkolem je změnit procentuální složení podílů jednotlivých vlastníků.

25.7.2017 v 15:19 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 41

Po ostřejší výměně názorů s našimi ghanskými partnery se věci daly mírně do pohybu. Vyrážíme na schůzku s právníkem, který by se tentokrát měl objevit. Uvidíme...

10.7.2017 v 8:22 | Karma: 27,47 | Přečteno: 1274x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 40

Po včerejší drsnější debatě se chystáme na třetí pokus setkat s právníkem. Ale to by nebyla Afrika, aby nám něco nezkřížilo naše plány...

26.5.2017 v 7:22 | Karma: 30,91 | Přečteno: 1458x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 39

Před námi je druhý pokus o schůzku s právníkem, který je prý klíčový pro náš byznys. Uvidíme, jestli se nám s ním dnes podaří setkat...

19.5.2017 v 8:40 | Karma: 28,06 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 38

Čeká nás návštěva u právníka. Podle místních musí mít každá firma v Ghaně právníka, který ji chrání. Jinak se prý může dostat do problémů.

12.5.2017 v 10:22 | Karma: 29,26 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 37

Čekáme (jako už vlastně pořád zde v Africe) na příjezd Dereka, který je klíčovým mužem pro náš byznys. Uvidíme, co tato schůzka přinese.

26.4.2017 v 16:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 1303x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 36

Po delší odmlce způsobené extrémním pracovním vytížením se opět vracím ke psaní svého cestopisu. Takže zpět do "ghanské reality"...

19.4.2017 v 22:41 | Karma: 28,18 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 35

V této kapitole popisuji cestu do Aaronovy kanceláře, během níž poznáme kousek Accry z automobilu...

2.1.2017 v 11:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 1524x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 34

Konečně jsme se dobře najedli a hodlali se vrátit do hotelu. Ale v Africe není radno nic plánovat. Situace se zde mění každou chvilku a pobyt je plný překvapení...

13.12.2016 v 9:13 | Karma: 27,27 | Přečteno: 1355x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 32

Provedli jsme analýzu možných příčin neúspěchu a rozešli se do svých pokojů. Když jsme se večer opět sešli na večeři, čekalo nás překvapení...

1.12.2016 v 13:27 | Karma: 26,52 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 31

První "pracovní" den neúspěšně za námi. Po celodenním čekání jsme se našich obchodních partnerů nedočkali. Pokusili jsme se analyzovat důvody, proč k tomu došlo.

28.11.2016 v 11:54 | Karma: 26,16 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 30

Čeká nás první "pracovní den". Nasnídali jsme se a čekáme na příjezd Victora. Uvidíme, jestli přijede, jak slíbil...

22.11.2016 v 22:36 | Karma: 26,50 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1447x
Překladatel a tlumočník a učitel anglického jazyka. S přestávkami jsem strávil skoro rok v Ghaně a chtěl bych se podělit o své zážitky.

Seznam rubrik