Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 1

Poslední rok a půl jsem 9x navštívil Ghanu, kde jsem asistoval při zařizování a přípravě těžby zlata. A o své zážitky bych se rád podělil se světem.

I.         Jak to všechno začalo

1.

Zazvonil telefon. Na displeji se zobrazilo neznámé číslo. Ostatně to není nic neobvyklého při mém povolání překladatele. Volá mi spousta neznámých čísel. Na druhém konci telefonu se ozval hlas:

„Dobrý den, dostal jsem na vás kontakt od Lenky. Sháníme na zítra překladatele. Neočekávaně nám přijela návštěva z Afriky. Myslíte si, že byste to zvládnul? A můžete zítra? Zítra je totiž sobota.“

Řekl jsem si, že by to mohlo být zajímavé, tak jsem souhlasil. Člověk v telefonu mi ještě vysvětlil cestu k nim do firmy, a poté jsme se rozloučili.

Druhý den jsem vyrazil podle instrukcí. Dům, v němž sídlila firma, jsem našel celkem snadno. Firma se jmenovala CENKO s.r.o. Zvláštní název, pomyslel jsem si. (Později jsem zjistil, že CENKO je zkratkou pro „cenné kovy“) Zazvonil jsem na zvonek a sekretářka mě vpustila dovnitř. Byl jsem uveden do kanceláře, kde mě představila panu Albertovi, majiteli firmy, a právníkovi JUDr. Němčickému. Sdělili mi, že čekáme na jejich kolegu pana Leontýna, který jel do hotelu vyzvednout pana Aarona z Ghany. Během čekání mi nastínili, o čem se bude jednat.

Asi za 20 minut přijel pan Leontýn s panem Aaronem. Vzájemně jsme se představili a podali si ruce. Aaron měl téměř nulový stisk a při podávání uhnul pohledem. Buď nemá čisté svědomí nebo to je v Africe běžné, pomyslel jsem si. Zasedli jsme ke stolu. Pan Albert představil svou firmu. Pro mě jako překladatele běžná rutina a bezproblémový překlad. Poté však začal hovořit pan Aaron. Jakmile promluvil, začal jsem se potit. Nebylo to způsobeno africkým žárem, ale jeho silným ghanským přízvukem.

„Kurva, to nedám“, řekl jsem si pro sebe. „Vždyť mu rozumím jen pár slov. Co teď? Za chvilku pojedu s ostudou domů a pokazím všem jejich byznys.“

Naštěstí jsem si vzpomněl na docenta Koláře, který nám na překladatelském semináři říkal: „Překladatel, když neví nebo nerozumí, nesmí dát na sobě nic znát! Musí si něco vymyslet!“

Děkuji pane docente. Aaron naštěstí mluvil strašně dlouho. Začal jsem se chytat slov, kterým jsem rozuměl, a začal si tvořit „svou verzi“ Aaronových slov. Pochopil jsem, že přijel nabídnout prodej zlata. Je schopen ho dodávat v nejvyšší kvalitě a za dobrou cenu.

Autor: Martin Orálek | úterý 9.2.2016 18:47 | karma článku: 29,06 | přečteno: 2402x
  • Další články autora

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 50

Leontýn se vrací z nočního klubu v povznesené náladě. Nezadržitelně míří k bazénu, kde mu v jeho stavu hrozí nebezpečí utonutím. Bez nás nepřežije. Pomůžeme mu?

20.3.2018 v 7:22 | Karma: 26,58 | Přečteno: 2207x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 49

Podařilo se nám zažehnat první vážnější spor. Nyní bylo na čase to oslavit. Za naši skupinu byl k oslavám vybrán Leontýn.

17.1.2018 v 9:27 | Karma: 24,95 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 48

Jedeme zpět do hotelu, kde nás čeká setkání s Aaronem a jeho partou. Budeme řešit neshody, které se mezi námi vyskytly.

15.11.2017 v 6:22 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 47

Odchod z pláže - celkem banální záležitost. Nikoli však v Ghaně, kde se na nás přisáli dva "příživníci".

24.10.2017 v 7:22 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 46

Po filozoficko-ekologickém zamyšlení se přesunuji k méně vznešenému tématu - jídlu. Jídlo bylo pro nás v Africe neustále problém. A ani zde tomu nebylo jinak...

19.10.2017 v 10:42 | Karma: 26,64 | Přečteno: 1759x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1447x
Překladatel a tlumočník a učitel anglického jazyka. S přestávkami jsem strávil skoro rok v Ghaně a chtěl bych se podělit o své zážitky.

Seznam rubrik