Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 40

Po včerejší drsnější debatě se chystáme na třetí pokus setkat s právníkem. Ale to by nebyla Afrika, aby nám něco nezkřížilo naše plány... 

40.

Druhý den ráno mě vzbudil telefonát z recepce:

„Je tu pan Victor, pane,“ oznámila mi recepční, kterou jsem ještě neznal.

„Ať počká, hned jsem tam.“

„A ještě byste měli zaplatit za pokoj, pane,“ sdělila mi o něco tvrdším tónem, „už jste tady skoro týden a ještě jsme od vás neviděli ani cedi.“

„Však se platí až na konci pobytu, ne?‘“ opáčil jsem.

„Ne, tady jste v Africe, tady se platí předem.“

 

Podíval jsem se na mobil a na něm svítilo 6:52. Zavolal jsem Romanovi a Leontýnovi, že máme návštěvu. Oba dva jsem vzbudil. Nikdo z nás Victora tak brzy nečekal. Asi šli chlapci opravdu do sebe. Řekli jsme si s Romanem, že nebudeme spěchat, ať teď čeká pro změnu Victor (což se mu moc nelíbilo, protože mi během jedné hodiny volal snad patnáctkrát).

Něco po osmé jsme přišli na snídani. Při vstupu se nám naskytl zajímavý obraz: Victor se ládoval omeletou a párky, které zapíjel džusem a kávou, a Leontýn na něj jen obdivně hleděl a přihlouple se usmíval (po laptopu a tiskárně se ve prospěch Victora vzdal také své snídaně).

Victor se s námi přivítal jako se svými bratry (zřejmě jsme se už dostali na úroveň Leontýna...), ale během snídaně se k nám vůbec bratrsky nechoval. Pořád na nás pokřikoval, ať si pohneme, že právník už na nás čeká (ať si klidně čeká, pomyslel jsem si, my jsme se taky načekali). A čím víc nás popoháněl, tím pomaleji jsme jedli. Po snídani jsem ještě zašel za recepční vyrovnat účet.

„Tak jsem tady,“ řekl jsem jí zvesela.

„Dobré ráno, pane,“ odpověděla mi stroze.

„Platím, ale rychle, venku nás čeká náš partner Victor. Máme naspěch.“

„Ano, pane, děkuji, ale rychle to nepůjde. Je to proces.“

„Jaký proces, prosím tě, vždyť jen spočítáš počet nocí, vynásobíš ho třemi a potom stem. A pak ti dám kartu a je to hotové.“

„Kartu, pane?“ zeptala se zděšeně.¨

„Ano, kartu. Je v tom nějaký problém?“

„Ne, pane, ale raději bych preferovala hotovost.“

„Hotovost bohužel nemáme. A na webovkách máte napsáno, že přijímáte karty, což potvrzuje i ten obrovský plakát na stěně za tebou,“ kývl jsem hlavou směrem k plakátu na zdi, na němž se skvěla kreditní karta v nadživotní velikosti a pod ní nápis ZDE PŘIJÍMÁME KREDITNÍ KARTY!

„Ano, pane, jistě, jenom to spočítám a můžete zaplatit.“

„Co bys počítala? 15 nocí krát 3 krát 100 dělá 4500$. Tady máš kartu.“

„Ne, ne, ne, pane, to nejde tak rychle. Nejdříve to musím spočítat.“

„Vždyť už jsem to spočítal za tebe.“

„Nezlobte se, pane, musím to spočítat já,“ nedala se odbýt.

„Ok, tak počítej,“ rezignoval jsem.

 

Slečna vzala do ruky kalkulačku, do ní naťukala číslici sto, potom zmáčkla hvězdičku a číslo 15. Když zmáčkla rovnítko, na displeji vyskočila cifra 1500. Tento výsledek si zapsala tužkou na papír. Potom vynulovala displej a provedla stejnou operaci ještě jednou. Pod číslo 1500 napsala 1500. Opět vynulovala displej a znovu naťukala 100 x 15. Třetí patnáctistovku napsala pod první dvě. Potom kalkulačku opět vynulovala a zadala 1500 + 1500 + 1500 a stiskla tlačítko =. Výsledná částka činila 4500. Když se tato suma zobrazila na displeji, slečna recepční se zamračila, chvíli si kalkulačku s nedůvěrou prohlížela a pak ji vynulovala.

„Vidíš, došla jsi ke stejnému číslu jako já,“ řekl jsem vítězně.

„Ano, pane, ale ještě musím provést kontrolu.“

„Jakou kontrolu? Vždyť jsme oba dva došli ke stejnému výsledku, ne? A nezávisle na sobě. Tady máš kartu. Nemám čas se tady zdržovat, máme důležitou schůzku s jedním významným mužem.“

„Přeci jen bych si to ráda zkontrolovala, pane,“ oznámila mi, vzala do ruky kalkulačku a zopakovala výše uvedenou početní proceduru. Když se po posledním úkonu na displeji zobrazila cifra 4500, její tvář se rozzářila štěstím.

„Jste velice chytrý, pane,“ povídá mi s úsměvem na tváři, „Vypočítal jste to strašně rychle. To je obdivuhodné.“

„To není nic složitého, vždyť je to jen obyčejná malá násobilka.“

„Co je to násobilka, pane?“

„To ti vysvětlím až někdy jindy. Teď bych už rád konečně zaplatil.“

„Ano, pane. Hned to bude,“ odpověděla mi a začala cosi hledat.

 

Po třech telefonátech konečně našla platební terminál, který stál celou dobu vedle klávesnice jejího počítače. Podala mi ho se slovy:

„Tak a teď můžete zaplatit, pane.“

„Nemůžu. Nejdříve musíš zadat částku a zmáčknout pár tlačítek,“ poučil jsem ji.

„Ano, pane, jistě,“ odpověděla zkroušeně a se zoufalstvím v očích se dívala na plastovou krabičku s displejem, kterou dnes evidentně viděla poprvé.

„Víš co, placení necháme na večer, až se vrátíme ze schůzky,“ navrhnul jsem.

„Ano, pane, to bude nejlepší řešení,“ přijala můj návrh s obrovskou úlevou, „odpoledne zde již bude má kolegyně, která má více zkušeností.“

„Dobře, tak tedy večer. A toho pana si nechej od cesty. Já jsem Martin a můj kolega je Roman. Jenom pana Leontýna oslovuj pane Činčila.“

„Ano, dobře, budu ho oslovovat pane Čin..., ...Čen..., ...Čan...,“ snažila se neúspěšně vyslovit Leontýnovo příjmení.

„Činčila,“ zopakoval jsem pomalu a zřetelně a pro jistotu ještě Leontýnovo příjmení vyslabikoval, „Čin-či-la.“

„Čun-čen-čur.“

„Ne, Činčila. Čin-či-la.“

 

Recepční se snažila, ale nedařilo se jí. Po desátém pokusu jsem to hodlal vzdát, ale poslední slabika zkomoleného příjmení mi vnukla ďábelskou myšlenku.

„Už je to lepší,“ zalhal jsem jí, „už jsi blízko. Zopakuj ještě jednou po mě: ,Ču-rak‘.“

„Ču-rak,“ řekla naprosto bezchybně.

„Výborně,“ zajásal jsem, „odteď ho takhle oslovujte všichni. Pane Ču-rak. Vyřiď to prosím všem kolegům.“

„Ano, určitě. Všechny na to upozorním.“

 

Poděkoval jsem jí a s úsměvem na tváři vyšel z recepce na dvůr, kde čekal očividně naštvaný Victor. Hned se na mě obořil:

„Kde jsi tak dlouho? To přece nejde, abych tady tak dlouho čekal!“

„Victore, to je prostě Afrika, che, che, che, che, che.“

Autor: Martin Orálek | pátek 26.5.2017 7:22 | karma článku: 30,91 | přečteno: 1458x
  • Další články autora

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 50

Leontýn se vrací z nočního klubu v povznesené náladě. Nezadržitelně míří k bazénu, kde mu v jeho stavu hrozí nebezpečí utonutím. Bez nás nepřežije. Pomůžeme mu?

20.3.2018 v 7:22 | Karma: 26,58 | Přečteno: 2206x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 49

Podařilo se nám zažehnat první vážnější spor. Nyní bylo na čase to oslavit. Za naši skupinu byl k oslavám vybrán Leontýn.

17.1.2018 v 9:27 | Karma: 24,95 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 48

Jedeme zpět do hotelu, kde nás čeká setkání s Aaronem a jeho partou. Budeme řešit neshody, které se mezi námi vyskytly.

15.11.2017 v 6:22 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 47

Odchod z pláže - celkem banální záležitost. Nikoli však v Ghaně, kde se na nás přisáli dva "příživníci".

24.10.2017 v 7:22 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 46

Po filozoficko-ekologickém zamyšlení se přesunuji k méně vznešenému tématu - jídlu. Jídlo bylo pro nás v Africe neustále problém. A ani zde tomu nebylo jinak...

19.10.2017 v 10:42 | Karma: 26,64 | Přečteno: 1759x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1447x
Překladatel a tlumočník a učitel anglického jazyka. S přestávkami jsem strávil skoro rok v Ghaně a chtěl bych se podělit o své zážitky.

Seznam rubrik