Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 26

Lehce jsem se prospal a vyrážím do hotelové restaurace na večeři. Poprvé ochutnám něco z africké kuchyně. Aspoň doufám...

26.

Kousl jsem se do rtu a raději se vrátil do svého pokoje. Vyvěsil jsem telefon, zatáhnul závěsy a zalehnul. Rozhodnul jsem se nikomu neotevírat. A taky jsem to dodržel, i když si pamatuji, že mě dvakrát probudilo klepání na dveře, na které jsem ale nereagoval.

Probudil jsem se asi po třech hodinách. Spánek mě osvěžil, ale dostal jsem hlad. Proto jsem vstal a vyrazil na jídlo do hotelové restaurace, což byla stejná místnost, ve které se podávala snídaně. Vešel jsem a zjistil, že servírka dostala posilu. Nyní byly na směně dvě. Požádal jsem o jídelní lístek. Otevřel jsem ho a začal studovat místní nabídku. Byla celkem pestrá, ale většině názvů jsem zatím nerozuměl a nechtělo se mi hledat na Googlu, co znamená ocro, banku, fufu, joloff, snapper, grouper apod. Proto jsem vsadil na jistotu – kuře s rýží. Pokynul jsem směrem k servírkám, že jsem připraven si objednat, ale ani jedné se ke mně nechtělo. Namísto toho se začaly o něčem dohadovat v místním jazyce. Nakonec jedna z nich přeci jen vylezla zpoza baru a zeptala se mě, co si dám. Objednal jsem si a požádal jsem jí, zda-li by mi jídlo nepřinesla ven. Pohledem z okna jsem totiž zjistil, že hned vedle restaurace se nachází bazén a u něj kryté posezení se třemi stoly a malou zasklenou místností s nápoji, což měl být zřejmě bar. Taky jsem se zeptal, za jak dlouho bude mé jídlo hotové.

„15 minut.“ zněla její odpověď.

 

Vyšel jsem ven a usadil se v přístřešku. Nohy jsem si dal na stůl a prohlížel si okolí. Bohužel jsem si zapomněl objednat pití. Naivně jsem si myslel, že když je zde bar, tak zde bude i obsluha. Ale to jsem se šeredně mýlil. Nikde nikdo. Zavolal jsem na servírky do restaurace. Určitě mě musely slyšet, protože okno bylo otevřené. Nikdo nepřišel. Zavolal jsem ještě několikrát, ale výsledek byl stejný. Proto jsem zašel do restaurace. Ale nikdo v ní nebyl. Tak jsem opět volal. Bohužel opět marně. Nakoukl jsem okénkem do kuchyně a zeptal se kuchařky, zda-li neví, kde bych našel servírky. Jen se usmála a řekla, že neví. Nechtělo se mi zkoušet starý trik s otevíráním ledničky, aby si nemyslely, že jsem snad nějaký zloděj, a tak jsem začal „prohledávat okolí“. Nakonec jsem je našel v malém proskleném výklenku. Seděly na židli a hrály si s mobilem. Požádal jsem je o pití. Odpovědí mi bylo pouze „Ok“, ale že by se obtěžovaly vstát a přinést mi ho, to ne. Tak jsem jim řekl, že si ledničku otevřu sám a pití vezmu. Tato věta měla překvapivý účinek. Obě dvě vyskočily ze židlí a rozběhly se bránit ledničku. Vydal jsem se za nimi. Jedna z nich mi podala požadovaný drink. Řekl jsem jim, že bych ocenil, kdyby byly příště k dispozici a obsloužily mě rychleji. Odpovědí mi byly jen jejich nechápavé pohledy.

„Kdy bude hotové mé jídlo?“ zeptal jsem se jich.

„Za 15 minut.“ odpověděla mi jedna z nich.

„Ale to už jsi říkala před půl hodinou.“ opáčil jsem.

Opět se na mě nechápavě podívala a řekla větu, kterou jsem od té doby slyšel snad milionkrát:

„Už je na cestě.“

 

Vrátil jsem se ven a čekal na jídlo. Asi za půl hodiny jsem opět volal na servírky. Zase bez odezvy. Znovu jsem zašel do restaurace, ale zde nikdo. Tentokrát jsem věděl, kde je hledat. Našel jsem je na známém „zašívacím“ místě. Položil jsem jim stejnou otázku:

„Kdy bude hotové mé jídlo?“

A k mému překvapení jsem dostal stejnou odpověď:

„Už je na cestě.“

 

Tato situace se opakovala ještě třikrát. Po dvou hodinách čekání jsem byl stále bez jídla. Pochopil bych to, kdyby měli nával, ale byl jsem zde jediný host.

Popáté jsem se vydal do výklenku a začal na ně křičet:

„Čekám už dvě hodiny a vy nejste schopni mi připravit jídlo. Jsem tady sám a čekám jak blbec! To je taková věda připravit kuře s rýží? A proč jedna z vás není venku? To si mám pro pití chodit pořád dovnitř?“

Neodpověděly mi. Jen se na mě opět nechápavě podívaly. Tak jsem se jich ironicky zeptal:

„Moje jídlo už je na cestě?“

„Ano, už je na cestě.“ odpověděly mi unisono.

Autor: Martin Orálek | úterý 6.9.2016 11:17 | karma článku: 28,15 | přečteno: 1179x
  • Další články autora

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 50

Leontýn se vrací z nočního klubu v povznesené náladě. Nezadržitelně míří k bazénu, kde mu v jeho stavu hrozí nebezpečí utonutím. Bez nás nepřežije. Pomůžeme mu?

20.3.2018 v 7:22 | Karma: 26,58 | Přečteno: 2206x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 49

Podařilo se nám zažehnat první vážnější spor. Nyní bylo na čase to oslavit. Za naši skupinu byl k oslavám vybrán Leontýn.

17.1.2018 v 9:27 | Karma: 24,95 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 48

Jedeme zpět do hotelu, kde nás čeká setkání s Aaronem a jeho partou. Budeme řešit neshody, které se mezi námi vyskytly.

15.11.2017 v 6:22 | Karma: 24,83 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 47

Odchod z pláže - celkem banální záležitost. Nikoli však v Ghaně, kde se na nás přisáli dva "příživníci".

24.10.2017 v 7:22 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 46

Po filozoficko-ekologickém zamyšlení se přesunuji k méně vznešenému tématu - jídlu. Jídlo bylo pro nás v Africe neustále problém. A ani zde tomu nebylo jinak...

19.10.2017 v 10:42 | Karma: 26,64 | Přečteno: 1759x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 45

Objednali jsme si jídlo. Čekání jsme hodlali vyplnit plaváním v oceánu. Ale jako vždy se náš plán zbortil jako domeček z karet...

2.10.2017 v 8:22 | Karma: 26,54 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 44

Dorazili jsme na pláž. Cesta proběhla kupodivu hladce. Doufejme, že celý den bude bezproblémový. Uvidíme...

14.9.2017 v 12:49 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 43

První víkend v Ghaně. Po tvrdé práci si zasloužíme trochu odpočinku. Náš plán je nedělat nic. Ale podaří se to?

10.8.2017 v 8:22 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1419x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 42

Nacházíme se u ghanského právníka a naším úkolem je změnit procentuální složení podílů jednotlivých vlastníků.

25.7.2017 v 15:19 | Karma: 27,92 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 41

Po ostřejší výměně názorů s našimi ghanskými partnery se věci daly mírně do pohybu. Vyrážíme na schůzku s právníkem, který by se tentokrát měl objevit. Uvidíme...

10.7.2017 v 8:22 | Karma: 27,47 | Přečteno: 1274x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 40

Po včerejší drsnější debatě se chystáme na třetí pokus setkat s právníkem. Ale to by nebyla Afrika, aby nám něco nezkřížilo naše plány...

26.5.2017 v 7:22 | Karma: 30,91 | Přečteno: 1458x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 39

Před námi je druhý pokus o schůzku s právníkem, který je prý klíčový pro náš byznys. Uvidíme, jestli se nám s ním dnes podaří setkat...

19.5.2017 v 8:40 | Karma: 28,06 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 38

Čeká nás návštěva u právníka. Podle místních musí mít každá firma v Ghaně právníka, který ji chrání. Jinak se prý může dostat do problémů.

12.5.2017 v 10:22 | Karma: 29,26 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 37

Čekáme (jako už vlastně pořád zde v Africe) na příjezd Dereka, který je klíčovým mužem pro náš byznys. Uvidíme, co tato schůzka přinese.

26.4.2017 v 16:07 | Karma: 28,09 | Přečteno: 1303x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 36

Po delší odmlce způsobené extrémním pracovním vytížením se opět vracím ke psaní svého cestopisu. Takže zpět do "ghanské reality"...

19.4.2017 v 22:41 | Karma: 28,18 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 35

V této kapitole popisuji cestu do Aaronovy kanceláře, během níž poznáme kousek Accry z automobilu...

2.1.2017 v 11:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 1524x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 34

Konečně jsme se dobře najedli a hodlali se vrátit do hotelu. Ale v Africe není radno nic plánovat. Situace se zde mění každou chvilku a pobyt je plný překvapení...

13.12.2016 v 9:13 | Karma: 27,27 | Přečteno: 1355x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 33

Čeká nás druhý pracovní den. Uvidíme, zda-li bude úspěšnější než ten předešlý. Opět čekáme na Victora. Dočkáme se?

7.12.2016 v 10:19 | Karma: 26,81 | Přečteno: 1427x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 32

Provedli jsme analýzu možných příčin neúspěchu a rozešli se do svých pokojů. Když jsme se večer opět sešli na večeři, čekalo nás překvapení...

1.12.2016 v 13:27 | Karma: 26,52 | Přečteno: 1230x | Diskuse| Cestování

Martin Orálek

Jak jsem těžil zlato v Ghaně 31

První "pracovní" den neúspěšně za námi. Po celodenním čekání jsme se našich obchodních partnerů nedočkali. Pokusili jsme se analyzovat důvody, proč k tomu došlo.

28.11.2016 v 11:54 | Karma: 26,16 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1447x
Překladatel a tlumočník a učitel anglického jazyka. S přestávkami jsem strávil skoro rok v Ghaně a chtěl bych se podělit o své zážitky.

Seznam rubrik